Webinar 5 september: Minska din utbildningsbudget drastiskt med nya utbildningsmetoder!

Visste du att du kan spara miljontals kronor på utbildningsbudgeten, och ändå förbättra lärandet?

På mitt webinar berättar jag hur lärande i kortare lärmoduler, närmare arbetsuppgiften ger bättre resultat. Jag berättar också hur nya verktyg gör det möjligt att drastiskt sänka utvecklingskostnaderna för lärmaterial.

Beskrivning

Vi vill allt mer lära direkt i eller nära arbetet. Det finns flera anledningar till det. Kunskaperna från kursen vi gick för ett par månader sedan är oftast glömda när vi väl skall göra jobbet. Förändringar går också allt snabbare. Våra arbetsuppgifter blir allt mer varierade. Det syns tydligt på andelen av all formell utbildning som bedrivs i klassrum. Enligt ASTD har den andelen klassrum gått ned från 76% 2001 till 56% 2011¹. Andelen är ännu lägre om vi räknar in det informella lärandet, som till allt större del sker online. Då är andelen klassrum under 20%. Skall den vara det? Ja, andelen kunskaper och färdigheter som kräver omfattande träning, övning, rollspel och en duktig lärares handledning är långt under 20%. Tänk efter! När gick du själv på kurs senast?

Av det formella lärandet, vad består resten av, som inte är klassrum? Traditionell eLearning? Ja fortfarande till en stor del, men den ersätts snabbt av nya metoder. Sedan länge av Rapid eLearning och webklassrum, numera också av en mängd enkla metoder som skärminspelningar, videos och olika former av inspelningar av PowerPoint.

Vad finns det att vinna på det här? Ett vanligt företag spenderar ca 30-35 timmar¹ formell utbildning per anställd. På mitt webinar visar jag hur den total kostnaden (inklusive jobbfrånvaro) kan minskas med 70%. Ett företag som minskar andelen klassrum från 90% till 60% med de här metoderna, tjänar 12.000 kr per anställd. För en organisation med 10.000 anställda betyder det 120 mkr.

120 mkr är mycket pengar. I räkneexemplet ersätts en tredjedel av alla klassrumsutbildning med nya metoder. Går det? Vad krävs för att göra det? Lyssna på mitt webinar så får du reda på mer.

Program

  • När skall du använda lärande ”just-in-time”?
  • Vilka former av lärmetoder finns?
  • Hur ser kalkylen ut? Minskning av utbildningsbudgeten.
  • Vilken nivå på pedagogiken?
  • Hur får du experterna att börja producera?
  • Utvecklingen inom Rapid eLearning – från mobilt till simulering.
  • Konkurrenterna till Articulate: Lectora Snap!, iSpring och Adobe Presenter.
  • Verktyg för skärminspelning, från Jing till Captivate.
  • PowerPoint, både för video och skärminspelning.
  • Spara och dela upp ditt webinar som korta videos.
  • Leverera med HTML5 på mobilen.
  • Nya molnbaserade författartjänser förändrar allt: Brainshark, Knoodle, Screenr Pro m.fl.
  • Hur sätter du upp ett enkelt produktionsflöde?

Tidpunkt

Onsdag 5 september 09.00 – 10.30

Kostnad

Detta inledande webinar är gratis.

Anmälan

Klicka här för att anmäla dig och få länk till mitt webinar.

Referenser

¹ASTD (American Association of Training and Development): ”State of the Industry Report 2011”

Om Johan Skoglöf
Johan har lång erfarenhet av (e)lärande och kompetensförsörjning. De senaste åren har Johan drivit större projekt på bl.a. Ericsson, SAAB, Toyota m.fl. Med 20 år i branschen har Johan ett brett register, han har bl.a. drivit projekt inom systematisk kompetenshantering, lärportaler, rapid eLearning, större eLearning projekt, upphandling av leverantörer och system m.m. Han har bland annat varit VD i DSU AB, Mandator Interactive och Cell ITS. Johan grundade LearnTech 2002 och har drivit 50-talet projekt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: